About

Het werk van Petra Kooij begint bij de observatie van planten en bloemen in haar kleine stadstuintje of in de vaas op tafel. Het volgen van de natuurlijke cyclus, van pril begin tot volledige verdorring. Deze processen vormen de basis voor de botanische sculpturen, installaties en foto’s, die in de ruimte hangen, staan of liggen. Het werk is een verkenning van vorm, materiaal en schaal, waarbij de natuur centraal staat.

 

Petra werkt met een breed palet aan materialen, waaronder merinowol, zijde, plantenresten, papier, aardappelzetmeel, hout, gips en ijzer. Haar werkwijze is net zo veelzijdig: handgemaakt ruimtelijk vilt, experimenten met materialen,  constructies van papier of natuurlijke elementen en fotografie. Dit resulteert in een spel van contrasten tussen materiaal, textuur en vorm. Elk werk wordt zorgvuldig opgebouwd uit handgemaakte componenten die samen een geheel vormen. Hoewel de vormen vaak associaties oproepen met planten en bloemen, gaan ze verder dan een louter letterlijke representatie.

De installaties zijn monumentale werken, opgebouwd uit vele kleine onderdelen. Het proces begint met een klein en onschuldig experiment in materiaal en vorm. Hieruit ontstaan grootse ideeën. Door te spelen met de vele onderdelen krijgt nieuw werk geleidelijk vorm in het atelier, waarna het op locatie definitief wordt gerealiseerd.

De sculpturen van vilt zijn uitvergrote representaties van de werkelijkheid, vaak uitgevoerd op een schaal van 1:10. Deze vergroting voegt een zekere mate van abstractie toe en nodigt de toeschouwer uit om de genialiteit van de natuur van dichtbij te bekijken. De kleinere simulacra dienen als voorstudies voor de grotere werken, waarin ideeën worden uitgewerkt en verfijnd. De overige sculpturen zijn schetsen in materiaal en vorm.

De fotoprints zijn composities van transparante artefacten, vervaardigd uit zelfgemaakte biopolymeren op basis van aardappelzetmeel. Het componeren met vorm, kleur en de beperkingen van het materiaal resulteert in speelse organische composities. Deze worden vervolgens vastgelegd met de camera, waarbij tegenlicht een cruciale rol speelt.

____________________________________________________________________

English

Petra Kooij’s work begins with observing plants and flowers in her small urban garden or in a vase on the table. She follows their natural cycle, from the earliest stages of growth to complete withering. These processes form the foundation for her botanical sculptures, installations, and photographs, which are displayed hanging, standing, or lying in space. Her work is an exploration of form, material, and scale, with nature at its core.

Petra uses a diverse palette of materials, including merino wool, silk, plant residues, potato starch, wood, plaster, paper, and iron. Her techniques are equally versatile: from experimenting with materials and constructing with paper and natural elements to photography and handmade 3D wet felt. This approach creates a play of contrasts in material, texture, and form. Each piece is meticulously constructed from handmade components that come together as a cohesive whole. While the forms often evoke associations with plants and flowers, they transcend a purely literal representation.

The installations are monumental works, composed of many small elements. The process always begins, in the studio, with a small and seemingly innocent experiment with material and form. From this, grand ideas emerge. By playing with the multitude of elements, a new conceptual work takes shape in the studio, which is ultimately finalized on-site.

The felt sculptures are enlarged representations of reality, often created at a scale of 1:10. This magnification introduces a certain degree of abstraction and invites the viewer to closely examine the genius of nature. The smaller simulacra often serve as preliminary studies for the larger pieces, where ideas are further developed and refined. The remaining sculptures are studies of form and material.

The photoprints are compositions of transparent artifacts, crafted from homemade biopolymers based on potato starch. The interplay of form, color, and the material’s limitations results in joyful organic compositions. These are then captured with the camera, with backlighting playing a crucial role.

 

____________________________________________________________________

Exhibitions

2024 
Herfstsalon | 29e Delftse atelierroute
De suppoost kiest | Kadmium Delft 
Lentesalon | Kadmium Delft 

2023
Steen Papier Schaar | Kadmium Delft 
Alles van waarde | Kadmium Delft 

2022
Klimaat Expo 2022 | Museum de Fundatie Zwolle 
De schoonheid van imperfectie | YOMOOKA 
Lentesalon | Kadmium Delft 
Textielfestival | Lakenhal Leiden 

2021
Herfstsalon | 26e Delftse atelierroute 
Museum de Lakenhal | Leiden 

2019
Herfstsalon | 24e Delftse atelierroute 
Lentesalon | Phase of Life 

2018
TextielPlus | Nominatie Textielwedstrijd Leiden 
Herfstsalon | 23e Delftse atelierroute 
Textielkunstenaars | Galerie De Kapberg 
Wonderkamer | Quiltfestival Groningen 
Lentesalon | Vrijheid blijheid 
Galerie | Kunsthandel Lijst 37 Delft 

2017
Solo Exhibition | Huisartsenpraktijk Boer Heins Grotenhuis 
Herfstsalon | 22e Delftse atelierroute 
Solo Exhibition | Patchwork & Quiltdagen 
Mini-textile art | Open Atelier Veere 

2016
Art Quiltkabinet | Quiltfestival Groningen 

2015
Metamorphose | Art Quilt Award 2015 | Second Prize (G)
Water-Land | Textile Festival | Nomination 

2014
Berlin | Open European Quilt Championships | Nomination 
Repeat 2.0 | Galerie 38CC Delft 
Art Quilts | Dutch Quilters Guild 

2013
Distortion | European Patchwork Meeting | Bernina Nomination (F)
Time | Art Quilt Award 2013 (G)

2011
Tangled | European Patchwork Meeting (F)
_____________________________________________________________________

Publications

Delftse Atelierroute | ’24 – ’21 – ’19 – ’18
Lentesalon | ’24 – ’23 – ’22 – ’19 – ’18 – ’17
Genoeg |  2022 issue 135
Klimaat Expo | 2022
Tekenen kun je leren | Marianne Snoek
Textielfestival 2021 | 19 kunstenaars in beeld | Museum De Lakenhal
Quilt & Zo | issue 15, 16, 18,  20,  28
_____________________________________________________________________

Participation

Kadmium | Professional Artists Delft
teQStiel | Textile Collective till 2022 
______________________________________________________________________

Education

Nieuwe Akademie Utrecht | 2020 – 2025
VAK Delft | 2013 – 2020