About –  Nederlands ⬇️ ⬇️ ⬇️

 

Petra Kooij’s work begins with the meticulous observation of flowers and plants. The entire life cycle, from germination to decay, is of interest to her. Her botanical sculptures stand, lie, or hang in space and vary in scale from small to human-sized. Each piece consists of carefully crafted components such as stems, leaves, or stamens. The sculptures are made of felt, textiles, and paper, often combined with materials such as wood, iron, plaster and plastic.

The sculptures are created with care, attention and patience; the level of detail and choice of materials give her work an almost surreal quality. Some of the flowers are strikingly large. Her work raises the intriguing question of where the observation of nature ends and artistic freedom begins.

 

Graduation Speech 2025

In her thesis, Petra writes:
“My work now begins with the observation of plants and flowers, from their earliest emergence to their final withering. And the word that fits here is simulacrum.”

Simulacrum, I had to look it up, means “deceptive appearance,” but also “productive imagination” and “a copy of something for which no original exists.”
The French postmodern philosopher Gilles Deleuze goes a step further, describing it as “a failed copy that creates the illusion of resemblance” in other words: “the triumph of the false pretender.”

Petra says: “No matter how hard I try to imitate something, it never really works.”
That is easy to imagine, since felt, textile, and paper are not the same as the materials from which plants are made. Nor is it possible to reproduce every single detail that makes a plant into that particular plant. Choices have to be made. And it is precisely through those choices that the constructed plant drifts ever further away from the real plant.

If you keep this in mind while looking at Petra’s work, you will experience it differently. The objects, crafted with great care and concentration, and referring to plants, do not wish to be plants, nor even to pretend to be plants. They constitute a parallel world of their own, one that derives its legitimacy from Petra’s conscious and triumphant embrace of the “false pretender.”

Jans Muskee 

————

Het werk van Petra Kooij begint bij de nauwkeurige observatie van bloemen en planten. De hele levenscyclus, van ontkiemen tot afsterven, is daarbij interessant. Haar botanische sculpturen staan, liggen of hangen in de ruimte en variëren in schaal van klein tot menshoog. Elk beeld bestaat uit zorgvuldig vervaardigde componenten als stengels, bladeren of stampers. De beelden zijn gemaakt van vilt, textiel en papier, die ook wel worden gecombineerd met materialen zoals hout, ijzer, gips en plastic.

De sculpturen zijn met zorg, aandacht en geduld vervaardigd, de detaillering en het materiaalgebruik geven haar werken een bijna surrealistische kwaliteit. Sommige bloemen zijn reusachtig groot. Haar werk roept de intrigerende vraag op waar de observatie van de natuur ophoudt en waar de artistieke vrijheid begint.

Afstudeertoespraak 2025

In haar scriptie schrijft Petra:
“Mijn werk begint vanaf nu met de observatie van planten en bloemen, van het prille begin tot aan volledige verdorring. En het woord dat hierbij past, is simulacrum.”

Simulacrum dat moest ik even opzoeken en betekent ‘bedrieglijke schijn’, maar ook ‘productieve fantasie’ en ‘een kopie van iets waarvoor geen origineel bestaat’.
De Franse postmoderne filosoof Gilles Deleuze gaat nog een stap verder door te stellen dat het om een ‘mislukte kopie gaat die de illusie van gelijkenis wekt’ oftewel: ‘de triomf van de valse pretendent’.

Petra zegt: “Hoe hard ik ook probeer iets na te maken, het lukt toch niet.”
Dat is voorstelbaar, want vilt, textiel en papier zijn nu eenmaal niet hetzelfde als het materiaal waaruit planten zijn opgebouwd. Je kunt ook niet elk detail nabootsen dat een plant maakt tot die specifieke plant. Je moet daarin keuzes maken. En juist daardoor raakt de geconstrueerde plant steeds verder verwijderd van de echte plant.

Als je dit in je achterhoofd houdt wanneer je straks naar Petra’s werk kijkt, zal je het werk anders ervaren. De met grote zorg en concentratie gemaakte, naar planten verwijzende objecten willen geen planten zijn, noch doen alsof ze dat zijn. Ze vormen een op zichzelf staande, parallelle wereld, die haar bestaansrecht ontleent aan Petra’s bewuste en triomfantelijke omarming van de ‘valse pretendent’.

Jans Muskee

____________________________________________________________________


Exhibitions

2025 
Tenminste Houdbaar Tot | Kadmium Delft | 4 dec -18 jan 2026
Wall Of Future | Galerie Zone Leiden | 5-30 november 2025
Eindexpo NAU | Rietveldpaviljoen Amersfoort
Herfst,- en Lentesalon | 30e Delftse atelierroute

2024 
Herfstsalon | 29e Delftse atelierroute
De suppoost kiest | Kadmium Delft 
Lentesalon | Kadmium Delft 

2023
Steen Papier Schaar | Kadmium Delft 
Alles van waarde | Kadmium Delft 

2022
Klimaat Expo 2022 | Museum de Fundatie Zwolle 
De schoonheid van imperfectie | YOMOOKA 
Lentesalon | Kadmium Delft 
Textielfestival | Lakenhal Leiden 

2021
Herfstsalon | 26e Delftse atelierroute 
Museum de Lakenhal | Leiden 

2019
Herfstsalon | 24e Delftse atelierroute 
Lentesalon | Phase of Life 

2018
TextielPlus | ’s Hertogenbosch
Herfstsalon | 23e Delftse atelierroute 
Textielkunstenaars | Galerie De Kapberg 
Wonderkamer | Quiltfestival Groningen 
Lentesalon | Vrijheid blijheid 
Galerie | Kunsthandel Lijst 37 Delft 

2017
Solo Exhibition | Huisartsenpraktijk Boer Heins Grotenhuis 
Herfstsalon | 22e Delftse atelierroute 
Solo Exhibition | Patchwork & Quiltdagen 
Mini-textile art | Open Atelier Veere 

2016
Art Quiltkabinet | Quiltfestival Groningen 
OEQC | Advanced Third Prize (NL)

2015
Metamorphose | Art Quilt Award 2015 | Second Prize (G)
Water-Land | Textile Festival | Nomination 

2014
Berlin | Open European Quilt Championships | Nomination 
Repeat 2.0 | Galerie 38CC Delft 
Art Quilts | Dutch Quilters Guild 

2013
Distortion | European Patchwork Meeting | Bernina Nomination (F)
Time | Art Quilt Award 2013 (G)

2011
Tangled | European Patchwork Meeting (F)

_____________________________________________________________________


Publications

TxP | Summer 2025
Delftse Atelierroute | ’25 – ’24 – ’21 – ’19 – ’18
Lentesalon | ’25 – ’24 – ’23 – ’22 – ’19 – ’18 – ’17
Genoeg |  2022 issue 135
Klimaat Expo | 2022
Tekenen kun je leren | Marianne Snoek
Textielfestival 2021 | 19 kunstenaars in beeld | Museum De Lakenhal
Quilt & Zo | issue 15, 16, 18,  20,  28

_______________________________________________________________________


Education

Nieuwe Akademie Utrecht | 2020 – 2025
VAK Delft | 2013 – 2020

______________________________________________________________________